هشدار رییس پلیس به رانندگان حادثه ساز
نوشته شده توسط : chudae

'اسكندر مومنی' اوائل هفته گذشته گفت‌: با اجرای مرحله جدید قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، از ابتدای تابستان با هشت تخلف تعیین شده از جمله عدم استفاده از كمربند، كلاه ایمنی، سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و همچنین انجام تخلفات حادثه‌ساز به طور جدی برخورد می‌شود.

به گفته وی پلیس در تابستان امسال بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته اجازه نخواهد داد كه معدود رانندگان پرخطر جان سایر رانندگان قانونمند را به خطر بیاندازند.

قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی كه پس از چهار دهه مورد بازنگری قرار گرفته مشتمل‌بر 35 ماده و 32 تبصره در جلسه علنی روز یكشنبه مورخ هشتم اسفند ‌ماه 1389به تصویب مجلس شورای اسلامی و در تاریخ 24 اسفند همین سال به تأیید شورای نگهبان رسید.

این قانون از 10 اردیبهشت ماه سال 1390 اجرایی شد و به تدریج مراحل بعدی اجرای آن نیز در دستور كار پلیس راهنمایی و رانندگی قرار گرفت. مرحله دوم اجرای قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی از اول دی ماه سال 1390 با اعمال جریمه های جدید تخلفات رانندگی در كشور آغاز شد و اینك رییس پلیس راهنمایی و رانندگی از اجرای مرحله جدید این قانون خبر داده است.

تمامی رانندگان، سرنشینان، عابران پیاده، متصدیان و فعالان در حوزه حمل و نقل كشور مشمول این قانون می باشند. رانندگان موظف هستند، هنگام رانندگی، گواهینامه، كارت خودرو و بیمه نامه معتبر شخص ثالث به همراه داشته باشند.

یكی دیگر از ویژگی های قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی این است كه این قانون بیش از همه با متخلفان حرفه ای و حادثه ساز برخورد خواهد كرد.

بر این اساس به موجب این قانون، به 20 تخلف حادثه ساز از مجموع 200 تخلف نمره منفی تعلق می گیرد، عبور از چراغ قرمز برای وسایل نقلیه شخصی پنج نمره منفی و وسایل نقلیه عمومی و سنگین 10 نمره منفی، حركت به صورت مارپیچ سه امتیاز منفی برای وسایل نقلیه شخصی و پنج امتیاز منفی برای وسایل نقلیه عمومی، حركت با دنده عقب در آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها برای وسایل نقلیه شخصی پنج نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی هفت نمره منفی و رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روانگردان و افیونی برای وسایل نقلیه شخصی 10 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی 20 نمره منفی به دنبال دارد.

هرگونه حركت نمایشی مانند دور زدن در جا یا حركت موتورسیكلت روی یك چرخ برای وسیله نقلیه شخصی هشت امتیاز منفی و برای وسایل نقلیه عمومی 10 امتیاز منفی، تجاوز از سرعت مجاز بیش از 50 كیلومتر در ساعت برای وسایل نقلیه شخصی 10 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 15 نمره منفی و همچنین سبقت غیر مجاز در راه‌های دو طرفه برای وسایل نقلیه شخصی پنج نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی 10 نمره منفی در پی دارد.

بر اساس قانون یاد شده، كسب 30 نمره منفی برای بار اول ضبط گواهینامه به مدت سه ماه و 400 هزار ریال جریمه و كسب نمره 25 برای بار دوم ضبط گواهینامه به مدت شش ماه و 600 هزار ریال جریمه و كسب نمره 20 منفی برای بار سوم ابطال گواهینامه و یك میلیون ریال جریمه را در پی خواهد داشت. بر اساس این ماده كسانی كه در مدت ضبط گواهینامه مبادرت به رانندگی می‌كنند به مجازات مقرر برای رانندگی بدون گواهینامه محكوم می‌شوند.

در صورتی كه در طول مدت ضبط گواهینامه، راننده ای اقدام به رانندگی كند به مجازات مقرر برای رانندگی بدون گواهینامه محكوم می شود اما اگر پس از آخرین نمره منفی به مدت شش ماه تا یكسال مرتكب هیچ تخلفی نشود تمام نمره های منفی گذشته وی بخشوده خواهد شد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی 20 خرداد با اشاره به اینكه بر اساس آخرین آمارها نمره منفی حدود 4 هزار راننده متخلف بین 20 تا 30 است هشدار داد: این رانندگان در آستانه ضبط گواهینامه قرار دارند و بر اساس قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورتی كه نمره‌ منفی‌ گواهینامه این افراد به 30 برسد، به مدت سه ماه از رانندگی محروم خواهند شد و بدین ترتیب باید بگوییم این رانندگان نمی توانند به سفرهای تابستانی بروند.

وی افزود: این افراد پس از پایان مدت محرومیت با پرداخت 400 هزار ریال جریمه نقدی مجددا می‌توانند اجازه رانندگی دریافت كنند. از سوی دیگر این دسته از رانندگان چنانچه در مرحله بعد بر اثر ارتكاب تخلفات جدید 25 نمره منفی دریافت كنند گواهینامه آنان به مدت شش ماه ضبط و پس از آن با پرداخت 600 صد هزار ریال مجوز رانندگی می‌گیرند و اما در صورتی كه راننده مذكور مجددا بر اثر ارتكاب تخلفات جدید 20 نمره منفی دریافت كنند، گواهینامه فرد ابطال شده و بعد از یك‌ سال برابر مقررات و پس از طی دوره آموزشی و پرداخت یك میلیون ریال جریمه اجازه رانندگی مجدد می‌گیرند.

گزارمیز** 1912**9187**1542





:: برچسب‌ها: سان فرانسیسکو , سیاه و سفید ,
:: بازدید از این مطلب : 239
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: